Ice Bucket Challenge

Amerika’da ALS derneği tarafından Amyotrophic Lateral Sclerosis* (ALS) hastalığına dikkat çekmek üzere başlatılan farkındalık ve bağış kampanyası. Özellikle 2014 yılının Temmuz ve Ağustos aylarından itibaren sosyal medyada viral olarak yayılarak çok fazla insana ulaşmış, 29 Temmuz’dan bugüne 115 milyon dolar bağış toplanmıştır.

Kampanya kapsamında insanların kafalarından aşağı bir kova buzlu su boşaltmaları ve bunun video kaydını yaparak sosyal medyaya yüklemeleri istenmiştir. Kampanyaya aktif olarak katılanların kafalarına buzlu suyu döktükten sonraki 24 saat içinde en az 10 dolar bağış yapmaları ve en az 3 kişiyi haberdar etmeleri bekleniyordu. Buz dökmeden katılacak olanlardan ise 100 dolar bağış yapmaları bekleniyordu.

Ice bucket challenge, 2014 yılında Google’da en çok aranan ibarelerden birisi.

Eleştiriler
Ice Bucket Challenge sosyal bir kampanya olarak çok fazla kişisel gösterişe ve eğlenceye dönüştüğü için eleştiriler de aldı. The Daily Telegraph gazetesinden Willard Foxton kampanyayı koltuk kliktivistler için ‘orta sınıf ıslak t-shirt yarışması’ olarak nitelendirdi. Evening Standart Magazine ise kampanyanın bağış toplamaktan çok gösteriş yapmaya dayanan bir akıma dönüştüğünü belirtti.

ALS Derneği 28 Ağustos 2014’de ‘ice bucket challenge’ ismini tescil ettirmek için başvuruda bulunmuş, eleştriler sonucu başvurusunu geri çekmiştir.

Pek çok ünlü, politikacı ve sporcunun da katıldığı kampanya sonucu Facebook’a 2,4 milyon ice bucket challenge etiketli video yüklendi. Sadece 29 Temmuz – 17 Ağustos tarihleri arasında Twitter’da 2,2 milyon tweet’de kampanyadan bahsedildi

* Amyotrofik lateral skleroz (ALS), aynı zamanda motor nöron hastalığı olarak da anılan, merkezî sinir sisteminde, omurilik ve beyin sapı adı verilen bölgede motor sinir hücrelerinin (nöronlar) kaybından ileri gelen bir hastalıktır.

Hastalık, merkezî sinir sisteminde, omurilik ve beyin sapı adı verilen bölgede motor sinir hücrelerinin (nöronların) kaybından ileri gelir. Bu hücrelerin kaybı kaslarda güçsüzlük ve erimeye (atrofi) yol açar. Ayrıca erken ya da geç hareketin birinci nöronu da hastalanır. Zihinsel fonksiyonlar ve bellek ise bozulmaz.

Kaslardaki zayıflık ellerde ya da bacaklarda, ağız-yutak bölgesinde ya da dilde başlayabilir ve sürekli ilerleyerek yayılır. Bu yayılma “bulber” alandaki kasları da tutabileceği için konuşma ve yutma güçlüğüne neden olabilir. İleri evrelerinde solunum yetersizliğine de yol açabilir.

Genellikle erişkin yaşlarda (40-50) ve erkeklerde, kadınlara göre biraz daha sık görülür. Görülme sıklığı (prevalansı) 100.000 de 1-1,5 civarındadır. Daha genç ve daha ileri yaşlarda da ortaya çıkabilir ve genellikle zayıf insanlarda görüldüğü dikkat çekmektedir.

ALS hastalarının ortalama üç ila beş yıl yaşayabildikleri belirlenmişse de, daha uzun süre yaşayan kişiler de vardır.

Kaynak: Vikipedia

Kampanyanın başarısı bir çok farklı meydan okuma kampanyasının yapılmasını sağladı.

‘My Tree Challenge’

Kerala’da ağaç fidanı dikerek diğerlerini de özendirmeyi hedefleyen kampanya.

Kerala » Hindistan’ın güney batısında yer alan önemli turistik bölgelerden olan Kerala, okuma yazma oranı ve yaşam standardı en yüksek eyâletlerden biridir.

Pie In The Eye Challenge

Otizm ile ilgili farkındalık yaratmak isteyen kampanya herkesi surata pasta atmaya davet ediyor.

Love Bucket Challenge

Kerala gazetesi Malayala Manorama tarafından başlatılan ‘Love Bucket Challenge’ insanları yetimhanelere bağışlanmak üzere bir kova dolusu yardım malzemesi toplamaya teşvik ediyordu.

Kaapi Challenge

Chennai şehrinin 375. yılını kutlamak için özellikle Chennai Super Kings tarafından gerçekleştirilen bir meydan okumaydı. (Chennai (Tamilce), Madras olarak da bilinen, Hindistan’ın dördüncü büyük metropol şehri ve Tamil Nadu eyâletinin başkentidir.)

Book List Challenge

Facebook kullanıcılarının okudukları kitapların listelerini paylaştıkları etkinlik.

Rice Bucket Challenge

Ağustos 2014 sonunda Hindistan’da başlayan ve Güney Asya ülkelerine yayılan ‘Rice Bucket Challenge’ ile fakirlere bir kova pirinç hediye edilmesi özendirildi. Bu kampanya sırasında Ice Bucket Challenge ile yapılan su israfına tepkiler de dile getirildi.

Rubble Bucket Challenge

Ürdünlü komedyen Muhammad Darwaza tarafından başlatılan ve kişinin kafasından aşağı bir kova dolusu kum ve taşın atıldığı ‘Rubble (Moloz) Bucket Challenge’ daha sonra Filistinli gazeteci Aymal al Aloul tarafından İsrail’in müdahalesi sonucu evlerini kaybeden Gazzelilerle ilgili farkındalığı artırmak üzere popülerleştirildi.

One Comment